Ο Βασίλης Πισιμίσης γεννήθηκε στον Βλόγγο, ένα χωριό κοντά στην Δημητσάνα όμως από το 1967 ζει και δραστηριοποιείται στο Κερατσίνι. Από μαθητής του δημοτικού σχολείου μυήθηκε στο συλλεκτισμό και στο γυμνάσιο άρχισε να ασχολείται και με το σκίτσο επηρεασμένος από τα κόμιξ που διάβαζε.
Το 1985 εξέδωσε μία ερασιτεχνική έκδοση 100 αντιτύπων με γελοιογραφίες του της περιόδου 1978-1985 με τον τίτλο ‘ΝΙΟΝΙΟΣ’.
Στην ζωγραφική του διαδρομή καταπιάστηκε με όλα σχεδόν τα υλικά κάρβουνο, ακουαρέλα, τέμπερα, παστέλ, λάδι, και ποικιλία θεμάτων σκίτσο, πορτραίτο, τοπίο, ηθογραφία και αγιογραφία.
Σαν κατάληξη μπορούμε να πούμε ότι ο Βασίλης Πισιμίσης είναι ένας λαϊκός ζωγράφος προσκολλημένος στην παράδοση βυζαντινή και λαϊκή όπου προφανώς τον σπρώχνουν οι ρίζες του.
Είναι γνωστός στον κόσμο των συλλογών και της έρευνας από τις συλλεκτικές του δραστηριότητες (εκθέσεις-εκδηλώσεις-παρουσιάσεις κλπ).
Είναι συνεργάτης και αρθρογραφεί στο περιοδικό “Συλλογές”. Επίσης κείμενα του έχουν παρουσιαστεί σε εφημερίδες, περιοδικά, βιβλία και λευκώματα.
Το 1997 συγκεντρώνει αρκετούς φίλους με κοινά ενδιαφέροντα και ιδρύουν τον <<Πολιτιστικό Συλλεκτικό Σύλλογο Κερατσινίου >> στον οποίο διετέλεσε ως πρόεδρος του. Ένας νέος σύλλογος με διαφορετική, τεκμηριωμένη προσέγγιση στα πολιτιστικά δρώμενα και πλούσια δραστηριότητα οργανώνοντας ομιλίες εκδηλώσεις και εκθέσεις. Απώτερος στόχος του συλλόγου η ίδρυση ενός Ιστορικού και Λαογραφικού Αρχείου.
Το 2003 κυκλοφορεί το βιβλίο του “ΤΟ ΡΟΛΟΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ-ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ” από τις εκδώσεις ΣΥΛΛΟΓΕΣ, μετά από μια μακρόχρονη προσπάθεια μελέτης, έρευνας και συλλογής ιστορικών ντοκουμέντων.
Από το συνεχές και αμείωτο πάθος της έρευνας και της συλλογής ιστορικών ντοκουμέντων του ακόρεστου συλλέκτη τις τοπικής ιστορίας του ευρύτερου Πειραιά προέκυψε το 2010 το επόμενο βιβλίο του “ΒΟΥΡΛΑ-ΤΡΟΥΜΠΑ” (Μια περιήγηση στο χώρο του υποκόσμου και τις πορνείας του Πειραιά 1840-1968), από τις εκδόσεις Τσαμαντάκη, με μεγάλη επιτυχία διανύοντας την 4η έκδοση.
Στην επιτυχία του βιβλίου, αναγνωρίζεται η δύναμη και η αξία μεγάλου ποσοστού του αναγνωστικού κοινού , που αποδέχεται το ιστορικό ρεπορτάζ, το σεβασμό σε αληθινές πηγές, τη διαρκή διασταύρωση και βίωση των πληροφοριών σε αντιδιαστολή με την εμπορική εκ των υστέρων αναψηλάφηση της σκληρής ζωής του λαϊκού κόσμου πράγμα που δυστυχώς αποτέλεσε , σχεδόν κανόνα σε σοβαρά θέματα σε επίκεντρο τον Πειραιά, π.χ. αναβίωση του ρεμπέτικου, της Τρούμπας κ.λπ.
Το 2015 δημιουργεί το “ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ-ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ’ ένα σύλλογο με πλούσιο αρχειακό υλικό από τη συλλογή του και εντείνει τις προσπάθειές του προς τις δημοτικές αρχές, προσδοκώντας την παραχώρηση ενός χώρου για την υλοποίηση του ονείρου του. Το Ιστορικό-Λαογραφικό αρχείο να λειτουργήσει στην πόλη του Κερατσινίου και να ξεκινήσει την προσπάθεια του με προτεραιότητα τους μαθητές των σχολείων, να γνωρίσουν και να μάθουν την τοπική ιστορία, θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα αγαπήσουν την πόλη τους και θα την προστατεύουν.
Το 2016 κυκλοφορεί το βιβλίο του “ΒΟΥΡΛΑ-ΤΡΟΥΜΠΑ, Τραγούδια και στιχάκια” από τις εκδόσεις ΝΕΟΣ ΚΥΚΛΟΣ.
Για τις συλλεκτικές, εικαστικές και συγγραφικές του δραστηριότητες έχουν ασχοληθεί με αναφορές τους σχεδόν όλες οι εφημερίδες, αρκετοί ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί καλώντας τον για συνεντεύξεις και προβολή της ιστορικής του έρευνας.
Από την 25ετή εμπειρία του στα πολιτιστικά δρόμενα, η άποψη που έχει διαμορφώσει είναι ότι όταν δύο συνιστώσες δυνάμεις, πολιτισμός και πολιτική συνεργαστούν ανιδιοτελώς σίγουρα θα μεγαλουργήσουν.
Επειδή όμως η φωνή του πολιτισμού είναι φωνή βοώντος εν τη ερήμω , και το όνειρο του Ιστορικού-Λαογραφικού Αρχείου, περνώντας τα χρόνια θεωρεί ότι ναυαγεί, το 2020 αποφάσισε την δημιουργία ενός καταστήματος. Παλαιοπωλείο συλλεκτικών αντικειμένων και βιβλίων, χώρος συνάντησης ανθρώπων με κοινά ενδιαφέροντα, κουλτούρα και αναμνήσεις. Έτσι στο κατάστημα δόθηκε το όνομα “ΕΝΘΥΜΗΜΑΤΑ”
Βιβλιογραφία
Συγγραφέας: ΒΑΣΙΛΗΣ Π. ΠΙΣΙΜΙΣΗΣ
Εκδόσεις: ΣΥΛΛΟΓΕΣ, ΑΘΗΝΑ 2003
Ήταν κάποτε ένα μέγαρο στην άκρη της θάλασσας, απομονωμένο, περίοπτο, σε ένα από τα πιο κεντρικά περάσματα της πόλης του Πειραιά.
Αφού κτίστηκε για συγκεκριμένο σκοπό, άλλαξε προορισμό στη χρήση του κι ακολουθώντας τις ανάγκες των καιρών, στέγασε βασικές δημοτικές υπηρεσίες, ένα καφενείο( που έγινε ξακουστός τόπος συνάντησης του εμπορικού, ναυτικού, εργατικού κόσμου, των ανθρώπων της επαρχίας που έρχονταν στον Πειραιά για να πάρουν το καράβι της μετανάστευσης και έπρεπε να πιούν τον τελευταίο καφέ και να χαιρετίσουν τους συγγενείς της πρωτεύουσας, του απλού κόσμου περαστικού για δουλείες, ψώνια και περίπατο, κάτι σαν ένα σπουδαίο κέντρο διερχομένων), ώσπου πάλιωσε σιγά-σιγά, γέρασε σαν τον άνθρωπο που έφτασε στα όρια της φυσικής αντοχής του και πέθανε, κατεδαφίστηκε σαν κτήριο που ήταν, στα 99 του χρόνια.
Μιλάμε για το θρυλικό πλέον παλιό Δημαρχείο, το γνωστό Ρολόι, το σήμα κατατεθέν του αλλοτινού Πειραιά.
Πού θα συναντηθούμε; Στο Ρολόι.
Εκεί συναντούσαμε τους ναυτικούς μας, να αφηγούνται ιστορίες από τα μακρινά ταξίδια τους, τους ταξιδιώτες, τους χαμάληδες φορτωμένοι να πηγαινοέρχονται. Τους ντελάληδες να αναγγέλλουν τα βαπόρια, τους μικροπωλητές ντυμένους στα λευκά να διαφημίζουν την πραμάτεια τους. Τους λιμενεργάτες να ξαποσταίνουν, τους κουλουρτζήδες, τους υπαίθριους φωτογράφους και τους πιτσιρικάδες, τα παιδιά του Ρολογιού, λουστράκια, χαμαλάκια να τρέχουν και να φωνάζουν από τραπέζι σε τραπέζι. . Όλα αυτά μέχρι που ο τοπικός άρχοντας, ο διορισμένος Δήμαρχος της πόλης έβγαλε τη σκληρή απόφαση της κατεδάφισης. Το Ρολόι έζησε μόλις 99 χρόνια 1868-1967.
Το βιβλίο περιγράφει την ιστορία του Ρολογιού, του παλιού Δημαρχείου του Πειραιά και περιέχει ένα πλούσιο φωτογραφικό υλικό από το προσωπικό μου αρχείο, ξεκινώντας από τα εγκαίνια της λειτουργίας του, έως και την ημέρα που γκρεμίστηκε.
Συγγραφέας: ΒΑΣΙΛΗΣ Π. ΠΙΣΙΜΙΣΗΣ
Εκδόσεις:ΤΣΑΜΑΝΤΑΚΗ ΠΕΙΡΑΙΑ: Α’ εκδ(ΙΟΥΝΙΟΣ 2010), Β’ εκδ(ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2010), Γ’ εκδ(ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2014), Δ’ εκδ(ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2017)
Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, στην ελληνική μυθολογία η Λήθη ήταν η μητέρα των τριών Χαρίτων. Οι Χάριτες ήταν οι θεές της γοητείας, της ομορφιάς, της φύσης, της ανθρώπινης δημιουργικότητας κλπ.
Γεμίζοντας επί χρόνια την δεξαμενή πληροφοριών, παίρνοντας εκατοντάδες συνεντεύξεις από ανθρώπους που βίωσαν αυτά τα γεγονότα, αποφάσισα να τολμήσω την όσο το δυνατόν αντικειμενική καταγραφή τους. Χωρίς μεροληψία, συμπάθειες και πολιτικά φίλτρα, διότι θεωρώ ότι τέτοιου είδους καταγραφές αλλοιώνουν και αδικούν το ίδιο το θέμα.
Για την απόφαση μου αυτή συμφωνούσε και με παρότρυνε στην υλοποίησή της ο Πειραιώτης φίλος που έφυγε νωρίς, ο Γιάννης Κακουλίδης( θεατρικός συγγραφέας, ποιητής, σεναριογράφος, στιχουργός κλπ).
Το βιβλίο χωρίζεται σε δύο μέρη και τα επί μέρους κεφάλαια. α)Βούρλα κεφάλαιο 1)Σύντομη ιστορία των Βούρλων, 2)Πρόσωπα και μαρτυρίες, 3)Πλατεία Καραϊσκάκη και λεμονάδικα, 4)Χασισοποτεία( τεκέδες ) και ναρκωτικά, 5)Ο υπόκοσμος, 6)Η απόδραση των Βούρλων. β)Η Τρούμπα κεφάλαιο 1)Τοποθεσία – ονοματοθεσία, 2)Η αρχή της Τρούμπας και μία αφήγηση, 3)Η Τρούμπα μετά τον πόλεμο, 4)Μαντάμες( πατρόνες ), 5)Πόρνες – κοκότες, 6)Σωματέμποροι – νταβατζήδες – αγαπητικοί και αδερφές, 7)Καμπαρέ – μπαρ, 8)Ξενοδοχεία – κινηματογράφοι, 9)Πέντε αφηγήσεις, 10)Ο Γιώργος Ζαμπέτας και η Τρούμπα, 11)Ο Ελληνικός κινηματογράφος για την Τρούμπα, 12)Τρία τραγούδια για την Τρούμπα, 13)Παραλειπόμενα και το κλείσιμο της Τρούμπας.
Συγγραφέας: ΒΑΣΙΛΗΣ Π. ΠΙΣΙΜΙΣΗΣ
Εκδόσεις: ΝΕΟΣ ΚΥΚΛΟΣ_ΠΕΙΡΑΙΑΣ 2016
Οι στίχοι και τα τραγούδια που αναφέρονται στο βιβλίο αυτό γράφτηκαν μετά από μια μακρόχρονη έρευνα και με πολύ υπομονή, για να φωτογραφήσουν εποχές και κοινωνικές ομάδες που αφορούσαν τα Βούρλα και την Τρούμπα του Πειραιά. Ήταν μια προγραμματισμένη προσπάθεια ανακάλυψης και καταγραφής χαμένων λέξεων και συνθηματικής επικοινωνίας, μεταξύ μιας κοινωνίας με ιδιάζουσα συμπεριφορά και δικούς της κώδικες συνεννόησης.
Είναι γνωστό ότι από το 1860 έως το 1900, δημιουργήθηκε στον Πειραιά η μεγαλύτερη βιομηχανική ανάπτυξη, μετά από την έλευση εργατικού δυναμικού από την ελληνική περιφέρεια. Αργότερα, το 1922 ακολούθησε πληθυσμιακή έκρηξη με την προσθήκη των Ελλήνων προσφύγων της Ανατολής.
Έτσι δημιουργήθηκε στον Πειραιά και στις γύρω γειτονιές, ένα ψηφιδωτό Ελλήνων πολιτών, που ναι μεν διέθεταν κοινά εθνικά χαρακτηριστικά, αλλά είχαν διαφορετική κουλτούρα. Αυτή ήταν η αιτία, για να προκύψουν κοινωνικές ανακατανομές, συγκρούσεις και προβλήματα στις κοινωνικές σχέσεις. Οι ισορροπίες λοιπόν, ήταν δύσκολο να επιτευχθούν σε μια κοινωνία που δεν μπορούσε να εφαρμόσει και να ελέγξει στοιχειωδώς τους νόμους που ψήφισε. Αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθούν μεταξύ των πολιτών της, κάποια στερεότυπα συμπεριφοράς για να τηρηθούν οι ισορροπίες μεταξύ τους.
Ειδικότερα στον τομέα που χαρακτήριζε τους «περιθωριακούς», ακόμη και αυτούς που συναναστρέφονται με τα άτομα αυτά λόγω εργασίας ή γειτονίας, προέκυψαν οι άγραφοι νόμοι και οι ειδικοί κώδικες επικοινωνίας, που έπρεπε να τηρούνται αυστηρά και απαρέγκλιτα, για να μην υπάρχουν δυσάρεστες παρεκτροπές ή ακραίες καταστάσεις και συγκρούσεις.
Η κοινωνία λοιπόν, μεταξύ ατόμων, άλλων με οικονομικές αδυναμίες, άλλων με λανθάνουσες ηθικές αξίες που διέπονταν από άγραφους νόμους και άλλων με πρωτόγονο εγωισμό, φορτωμένο από ανδρική τεστοστερόνη, δεν άργησε να εξελίξει τον άνδρα της εποχής στον γνωστό «μάγκα».
Οι στίχοι και τα τραγούδια εστιάζουν σε περιστατικά και συμπεριφορές εκείνης της εποχής, ακολουθώντας την ίδια γλώσσα επικοινωνίας.
Στα ΕΝΘΥΜΗΜΑΤΑ είναι διαθέσιμα τα τρία βιβλία του Βασίλη Πισιμίση: 1)Βούρλα – Τρούμπα, 2) Το ρολόι του Πειραιά, το παλιό Δημαρχείο, 3) Βούρλα – Τρούμπα (Τραγούδια & στοιχάκια). Μπορείτε να τα παραγγείλετε τηλεφωνικώς ή να τα παραλάβετε από το κατάστημα μας.